Tartalomjegyzék
Útilap
Tartalomjegyzék
Bevezetés
1. Nyolc oldal alatt a nyelv körül
1.1. Az elsô program
1.2. Változók
1.3. Konstansok
1.4. Megjegyzések
1.5. Osztályok és objektumok
1.6. Metódusok és paraméterek
1.7. Amirôl még szó lesz
2. Az alapok
2.1. Karakterkészlet
2.2. Azonosítók
2.3. Alapvetô típusok
2.4. Literálok
2.4.1. Objektumok
2.4.2. Logikai értékek
2.4.3. Egész számok
2.4.4. Lebegôpontos számok
2.4.5. Karakterek
2.4.6. Szövegek
2.5. Változódeklaráció
2.6. Tömb
2.6.1. Több dimenziós tömb
2.7. Kezdeti érték
2.8. Operátorok
2.8.1. Postfix operátorok
2.8.2. Egyparaméteres operátorok
2.8.3. Objektum létrehozás, típuskényszerítés
2.8.4. Multiplikatív operátorok
2.8.5. Additív operátorok
2.8.6. Eltoló műveletek
2.8.7. Összehasonlítások
2.8.8. Egyenlôség-vizsgálatok
2.8.9. Bitszintű műveletek
2.8.10. Logikai műveletek
2.8.11. Feltételes végrehajtás
2.8.12. Értékadások
2.9. Típuskonverzió
2.9.1. Automatikus konverzió
2.9.2. Explicit konverzió
2.9.3. Szövegkonverzió
2.10. Tag elérése
3. Vezérlés
3.1. Utasítás és blokk
3.2. Egyszerű elágazás
3.3. Összetett elágazás
3.4. Ciklusok
3.4.1. Elöltesztelô ciklus
3.4.2. Hátultesztelô ciklus
3.4.3. For ciklus
3.5. Feltétlen vezérlésátadás
3.5.1. Címke
3.5.2. Break
3.5.3. Continue
3.5.4. Visszatérés
3.5.5. Goto?
4. Osztályok
4.1. Egy egyszerű példa
4.2. Példányváltozók
4.2.1. Változók deklarációja
4.2.2. Változók használata
4.3. Metódusok
4.3.1. Metódusok definíciója
4.3.2. Metódusok meghívása
4.3.3. A this pszeudováltozó
4.3.4. Metódusnevek túlterhelése
4.3.5. Fordítás közbeni adatfolyam-ellenôrzés
4.4. Objektumok használata
4.5. Hozzáférési kategóriák
4.5.1. Félnyilvános tagok
4.5.2. Nyilvános tagok
4.5.3. Privát tagok
4.5.4. Leszármazottban hozzáférhetô tagok
4.6. Statikus tagok
4.6.1. Osztályváltozók
4.6.2. Osztálymetódusok
4.7. A fôprogram
4.8. Konstruktorok
4.8.1. Konstruktorok definíciója
4.8.2. Példányosítás paraméterekkel
4.9. Statikus inicializátorok
4.10. Destruktor jellegű metódusok
4.11. Öröklôdés
4.11.1. Konstruktorok
4.11.2. Példánymetódusok felüldefiniálása
4.11.3. Adattagok elrejtése
4.11.4. A protected hozzáférési kategória
4.11.5. Absztrakt metódusok és osztályok
4.11.6. Végleges metódusok és osztályok
4.11.7. A ``legszuperebb'' osztály
5. Interfész
5.1. Bevezetés
5.1.1. Az interfészek alapjai
5.1.2. Interfészek kiterjesztése
5.1.3. Interfészek implementálása
5.1.4. Interfész használata deklarációkban
5.2. Interfész-deklaráció
5.2.1. Interfész-módosítók
5.2.2. Kiterjesztett interfészek
5.2.3. Interfésztörzs
Konstansok
Absztrakt metódusok
5.3. Interfészek használata
6. Kivételkezelés
6.1. A Java kivételkezelésének működése
6.1.1. Kivétel keletkezése
6.1.2. Megfelelô kivételkezelô keresése
6.2. A kivételkezelés alkalmazási köre
6.3. A kivételkezelés megvalósítása
6.3.1. A kivétel eldobása
6.3.2. A kivétel elkapása
6.3.3. A kivétel specifikálása
6.4. Példa kivételkezelés megvalósítására
6.5. A kivételkezelés helye az osztályszerkezetben
6.6. A kivételkezelés elônyei
6.6.1. A hibát kezelô kód jól elkülönül a tényleges kódtól
6.6.2. A hiba könnyen eljut arra a helyre, ahol kezelni kell
6.6.3. A hibatípusok csoportosítása
7. Csomag
7.1. Csomagelemek
7.1.1. Alcsomag
7.1.2. Típus
7.2. Csomag leképezése
7.2.1. Fájlrendszer
7.2.2. Adatbázis
7.3. Fordítási egység
7.3.1. Csomagdeklaráció
Nevesített csomagdeklaráció
Névtelen csomagdeklaráció
7.3.2. Importdeklarációk
Egyszerű típusimport-deklaráció
Igény szerinti típusimport-deklaráció
Automatikus importálások
7.3.3. Típusdeklarációk
7.4. Csomag létrehozása
7.5. Csomag névválasztása
7.6. Alapvetô csomagok a fejlesztôi környezetben
8. A java.lang csomag
8.1. Az Object osztály
8.2. Elemi típusok osztályba csomagolása
8.2.1. Integer osztály
Konstruktorok
Konvertálások
Érték lekérdezése
Rendszerjellemzôk lekérdezése
8.2.2. Numerikus konstansok
8.3. Stringkezelés
8.3.1. String osztály
A String létrehozása
Konvertálások
String tartalmának a lekérdezése
Egyéb Stringgel kapcsolatos műveletek
8.3.2. StringBuffer osztály
8.4. A Math osztály
8.5. Ritkán használt osztályok
9. Párhuzamosság
9.1. Szálak a Java programban
9.2. Példa: óra applet
9.3. Osztályok a folyamatok kezelésére
9.3.1. A Runnable interfész
9.3.2. A Thread osztály
9.3.3. A ThreadGroup osztály
9.4. A szálak állapotai
9.5. A szálak szinkronizációja
9.5.1. Kölcsönös kizárás
9.5.2. Szinkronizáció
9.6. Példa a ThreadGroup használatára
9.7. Quick Sort példaprogram
9.7.1. A Quick Sort program forrásszövege
10. A java.io csomag
10.1. InputStream és OutputStream
10.1.1. Leképezés fizikai adatszerkezetekre
File*Stream:
Piped*Stream:
ByteArray*Stream:
StringBufferInputStream:
SequenceInputStream:
10.1.2. Szűrôk
Buffered*Stream:
Data*Stream:
PrintStream:
LineNumberInputStream:
PushbackInputStream:
10.2. A DataInput és DataOutput interfészek
10.2.1. A Java módosított UTF-8 formátuma
10.3. A RandomAccessFile osztály
10.4. A StreamTokenizer osztály
10.5. Kapcsolat a fájlrendszerrel
10.5.1. A File osztály
10.5.2. A FilenameFilter interfész
10.5.3. A FileDescriptor osztály
10.6. Az IOException osztály és leszármazottjai
EOFException:
FileNotFoundException:
InterruptedIOException:
UTFDataFormatException
11. A java.util csomag
11.1. A java.util csomag interface-ei
11.1.1. A java.util.Enumeration interface
11.1.2. A java.util.Observer interface
11.2. A java.util package Osztályai
11.2.1. Az Observable osztály
11.2.2. A java.util.BitSet osztály
11.2.3. A java.util.Date osztály
11.2.4. A Dictionary absztrakt osztály
11.2.5. A Hashtable osztály
11.2.6. A Properties osztály
11.2.7. A Random osztály
11.2.8. A Stack osztály
11.2.9. A StringTokenizer osztály
11.2.10. A Vector osztály
12. A java.awt csomag
12.1. Egy egyszerű példa
12.2. Második példa
12.3. Egy Application
13. Alkalmazások és Appletek
13.1. Biztonság
13.2. Az appletek elônyei
13.3. Az appletek hátrányai
13.4. Fordítás
13.4.1. .java forrásfájlok
13.4.2. .class Byte-kód fájlok
Dinamikus osztálybetöltés
13.5. Alkalmazások
13.5.1. Futtatás
13.5.2. Paraméterátadás
13.5.3. Program befejezése
13.5.4. Grafikus felhasználói felület
13.5.5. Alkalmazás és az operációs rendszer
13.5.6. Az 1. példa: az Args alkalmazás
13.6. Appletek
13.6.1. Futtatás
13.6.2. Applet beágyazása
13.6.3. Paraméterátadás
13.6.4. Információ az appletrôl és paramétereirôl
13.6.5. Grafikus felhasználói felület
Appletre vonatkozó grafikus megszorítások
13.6.6. A 2. példa: a PaintTest applet
Az applet használata
A forrás: PaintTest.java
Fordítás: javac PaintTest.java
HTML forrás: PaintTest.html
Futtatás: böngészô vagy appletviewer PaintTest.html
13.6.7. Egy applet életciklusa
Saját Thread-ek használata
13.6.8. A 3. példa: a LifeTest applet/alkalmazás
Az applet/alkalmazás használata
A forrás: LifeTest. java
13.6.9. Applet kommunikációja a böngészôvel
13.6.10. Applet címének lekérdezése
13.6.11. Kép/hang kezelés
13.6.12. Új oldal megjelenítése
13.6.13. Böngészô státuszsorának használata
13.6.14. A 4. példa: a BrowserTest applet
Az applet használata
A forrás: BrowserTest.Java
HTML forrás: BrowserTest.html
13.6.15. Kommunikáció a HTML oldal appletjeivel
13.6.16. Az 5. példa: a GetAppletTest applet
Az applet használata
A forrás: GetAppletTest.java
13.6.17. Appletek biztonsági megkötései
Lokális appletek
Kliens appletek
13.6.18. A 6. példa: a SecurityTest applet és alkalmazás
Az applet/alkalmazás használata
A forrás: SecurityTest.java
14. Hálózati alkalmazások készítése
14.1. A hálózat modellje
14.2. A hálózati kapcsolat modellje
14.2.1. Összeköttetés-alapú kapcsolatok
14.2.2. Összeköttetés-mentes kapcsolatok
14.2.3. A kommunikáció további kérdései
14.3. A hálózatkezelési osztályok
14.4. Összeköttetés-alapú kommunikáció a Java-ban
14.5. Összeköttetés-mentes kommunikáció a Java-ban
14.6. Internet címek kezelése
14.7. Példaprogramok
14.7.1. Összeköttetés-alapú szerver
14.8. Összeköttetés-alapú kliens alkalmazás
14.9. Összeköttetés-mentes szerver program
14.10. Összeköttetés-mentes kliens alkalmazás
14.11. Internet- és WWW-objektumok elérése
14.11.1. Az URL osztály
14.11.2. Az URLConnection osztály
15. Perzisztencia
15.1. A perzisztencia fogalma
15.2. Példa a perzisztencia megvalósítására
15.3. Az Object Serialization programozói interfész
15.3.1. Biztonsági megfontolások
15.3.2. ObjectOutput interfész és megvalósítása
15.3.3. ObjectInput interfész
15.4. A PJava projekt
15.5. CORBA interfész
16. Esettanulmány Java nyelven
16.1. A felhasználói felület váza (1. lépés)
16.2. A kliens elsô változata (2. lépés)
16.3. A szerver elsô változata (3. lépés)
16.4. A kliens felületének újabb változata (4. lépés)
16.5. Több klienst kiszolgáló szerver (5. lépés)
16.6. A kapcsolat protokollja (6. lépés)
16.7. A protokollt kezelô szerver (7. lépés)
16.8. A protokollt kezelô kliens (8. lépés)
16.9. A végleges kliens (9. lépés)
A. Programmelléklet az esettanulmányhoz
1.1. Az 1. program
1.2. A 2. program
1.3. A 3. program
1.4. A 4. program
1.5. Az 5. program
1.6. A 6. program
1.7. A 7. program
1.8. A 8. program
B. JavaScript
2.1. JavaScript beágyazása
2.1.1. A <SCRIPT> kulcsszó
2.1.2. Eseménykezelôk
2.2. JavaScript nyelv leírása
2.2.1. Függvények
Függvény definiálása
Függvény paraméterei
Függvény hívása
Függvény visszatérési értéke
2.2.2. Objektum modell
Objektum mezôi
Objektum metódusai
Konstruktorfüggvény
2.2.3. Típusok
2.2.4. Operátorok
2.2.5. Azonosítók
2.2.6. Változók
2.2.7. Utasítások
2.2.8. Megjegyzések
2.2.9. Hibakezelés
2.2.10. Beépített JavaScript objektumtípusok
2.2.11. Beépített JavaScript függvények
2.3. Böngészô - JavaScript kommunikáció
2.3.1. A böngészô JavaScript objektumai
2.3.2. A böngészô JavaScript színkonstansai
2.3.3. Az 1. példa: függvényhívás, dinamikus HTML generálás
A teljes HTML fájl
A script eredménye
2.3.4. A 2. példa: interaktív JavaScript végrehajtás
2.3.5. A 3. példa: interaktív dokumentumbetöltés és vezérelt hypertext hivatkozás
2.4. LiveConnect: JavaScript - Java kommunikáció
2.4.1. Java elérése JavaScript-bôl
2.4.2. A 4. példa: applet vezérlése és appletek kilistázása JavaScript-bôl
2.4.3. JavaScript elérése Java-ból
Fordítás
A JavaScript elérésének biztosítása applet számára
JavaScript objektumok és függvények Java-ban
2.4.4. Az 5. példa: JavaScript objektumok listázása Java-ból
Az applet forráskódja
A HTML forrás
C. JVM: Java Virtuális Gép
C.1. A JVM jellemzôi
C.2. Egy tipikus JVM
C.3. Egy .class fájl formátuma
C.4. Utasítások
C.5. A Java virtuális gép gépi utasításainak kódjai
D. Referencia
D.1. package java.lang
D.2. package java.io
D.3. package java.util
D.4. package java.awt
D.5. package java.awt.image
D.6. package java.applet
D.7. package java.net
E. Irodalom
F. Tárgymutató
Az oldalt készítette: Frohner Ákos